Pagina's

Boek

Ik ben bezig met een boek. Voornaamste reden? De verouderde auteurswet. Onze wetgever gaat er nog uit steeds van uit dat foto's alleen in druk kunnen verschijnen.

Ik hoop dat het boek nog in 2025 verschijnt. Alhoewel het al volledig is uitgeschreven, gaat het met maar liefst drie redacteuren –  onmisbaar als een beelddenkende autodidact een juridisch boek schrijft – toch vermoedelijk nog wat tijd kosten. Omdat ze alle drie mijn gedachtenkronkels moeten begrijpen.

Mijn uitgever en ik bij hotel New York, gezellig koffiedrinken na een zitting bij de rechtbank.

Deel ik hier alvast de kerninzichten - oftewel de belangrijkste leerpunten - per hoofdstuk.


Eerste concept van de cover van het boek.

 

1. Intellectuele eigendom

 

Auteursrecht is intellectuele eigendom.

 

Een schadevergoeding voor het schenden van het auteursrecht komt toe aan degene die het auteursrecht bezit, niet aan degene die het recht handhaaft of exploiteert.

 

 

2. Het openbare internet

 

Bij veel foto’s op het openbare internet is onduidelijk of er een vergoeding voor overname betaald moet worden.

 

Een duidelijke copyrightvermelding op of bij de foto vermindert de kans dat de foto zonder betaling wordt overgenomen.

 

 

3. Van analoog naar digitaal

 

De wetgever gaat nog uit van een analoge werkelijkheid met de termen openbaar maken en verveelvoudigen. Alsof foto’s alleen afgedrukt en tentoongesteld kunnen worden.

 

Bij overname van foto’s op internet zou de rechter volgens unierecht moeten toetsen aan de publieks-, interventie- en winstoogmerkcriteria. Oftewel: is er sprake van nieuw publiek, een handeling én een winstoogmerk?

 

 

4. EU-jurisprudentie

 

Het overnemen van een foto van een openbare webpagina in combinatie met een hyperlink naar de bronpagina geldt niet als een handeling waar nieuw publiek mee wordt bereikt. Men mag dat beschouwen als gewenst publiek voor de oorspronkelijke mededeler.

 

Het omzeilen van beveiligingsmaatregelen tegen het opvragen van een foto is onrechtmatig.

 

 

5. De rechthebbende

 

De fotograaf verwerft automatisch het auteursrecht bij het maken van de foto. Hij hoeft zijn foto’s niet te registreren. De fotograaf kan zijn auteursrecht overdragen aan een ander.

 

De auteursrechthebbende kan een ander de bevoegdheid geven om zijn rechten te handhaven. Een gevolmachtigde treedt op namens, of mede namens de auteursrechthebbende.

 

 

6. Persoonlijkheidsrechten

 

Van een foto die zonder naams- én copyrightvermelding op een openbare webpagina staat mag een gebruiker aannemen dat er geen rechten op rusten.

 

Mocht blijken dat de bronfoto onrechtmatig is uitgegeven zonder naams- én copyrightvermelding dan is de gebruiker pas een licentievergoeding verschuldigd nadat hij op die onrechtmatigheid gewezen is.

 

De gebruiker is niet verplicht een licentie af te nemen, hij kan er ook voor kiezen de foto te verwijderen.

 

 

7. Citaatrecht

 

Met een aanklikbare bronvermelding mag men foto’s van openbare webpagina’s onbeperkt citeren.

 

Is de webpagina niet openbaar, dan gelden naast bronvermelding de ‘analoge’ voorwaarden van het citaatrecht; functioneel gebruik, niet meer dan nodig en geen winstoogmerk.

 

 

8. Portretrecht

 

Een portretfoto is een persoonsgegeven. Een geportretteerde mag zijn eigen portretfoto gebruiken.

 

De fotograaf heeft toestemming nodig van de geportretteerde om diens foto te exploiteren.

 

Er is geen toestemming van de fotograaf én de geportretteerde nodig om een portretfoto onder het citaatrecht te gebruiken.

 

 

9. Overige uitzonderingen op het auteursrecht

 

Uitgevers hebben het recht om foto’s met een winstoogmerk over te nemen en overeenkomsten af te sluiten met platforms voor hergebruik van hun perspublicaties.

 

De particulier, het onderwijs en erfgoedinstellingen hebben eveneens het recht om foto’s over te nemen, doch dienen daar een billijke vergoeding voor te betalen. Ondanks dat zij geen winstoogmerk hebben en online hergebruik veelal onder het citaatrecht valt.

 

 

10. Aansprakelijkheid

 

Bij een onrechtmatige daad is men schadeplichtig. Een inbreuk is een onrechtmatige daad wanneer de inbreuk de inbreukmaker te verwijten valt.

 

De inbreukmaker die niet wist en redelijkerwijs ook niet kon weten dat er voor de overname van de foto een vergoeding betaald moest worden, handelt niet onrechtmatig.

 

 

11. Schadevergoeding

 

Het is redelijk om een schadevergoeding bij aanvang te begroten op drie- tot vijfmaal een marktconforme licentievergoeding. Ervan uitgaande dat een licentie voor online hergebruik maximaal 50 euro kost, kan het schadebedrag oplopen tot 250 euro.

 

De schade neemt toe als fotograaf en fotogebruiker er onderling niet uitkomen en er een jurist ingeschakeld moet worden.


 

12. Wapperen

 

Zelfbenoemde handhavers van fotorechten claimen hoge schadevergoedingen voor rechtmatig gebruik en voor foto’s waarvan cliënten het auteursrecht niet bezitten. Ze bluffen en dreigen met juridische procedures om snelle betaling af te dwingen.

 

 

13. Lelijke jurisprudentie

 

Niemand is gebaat met een rechtszaak over een futiliteit, behalve de jurist. Juristen maken misbruik van onwetendheid en verspreiden desinformatie. Ze richten zich op fotografen en fotogebruikers die niet goed op de hoogte zijn van de wetgeving.

 

Juristen worden daarbij geholpen door de wetgever. Die verzuimt de wet te herzien, waardoor eenduidige regels voor online hergebruik ontbreken. De wetgever is beïnvloed door de auteursrechtenlobby. Uitgevers kregen meer rechten ten koste van fotografen en inningsorganisaties kregen meer rechten ten koste van fotogebruikers.

 

 

14. Kunstmatige intelligentie (AI) 

 

Het gebruik van foto’s voor het trainen en voeden van AI is onrechtmatig als bij het opvragen van een foto beveiligingsmaatregelen omzeild worden.

 

Uitgevers en beeldbanken geven AI-bedrijven tegen betaling toegang tot hun beveiligde data.

 

Als de rechter toetst aan de publieks-, interventie- en winstoogmerkcriteria is het gebruik van foto’s voor het trainen en voeden van AI rechtmatig. De foto’s worden immers niet medegedeeld aan het publiek, het proces is geautomatiseerd en er is geen direct winstoogmerk.

 

 

15. Ontwikkeling van het web

 

In het meest optimistische toekomstperspectief verdwijnt de platformeconomie en wordt zij vervangen door het fediverse: losse community’s die onderling met elkaar verbonden zijn via open netwerkprotocollen.

 

Community’s kunnen rechtstreeks met elkaar communiceren. Voor fotograaf en fotogebruiker betekent dat handelen zonder tussenkomst van een agentschap, uitgever, beeldbank of de stichting Pictoright.

 

In een utopie staan foto’s waarvoor betaald moet worden op beveiligde servers en worden ze uitgegeven via hotlinks. Licenties kunnen dan probleemloos gelimiteerd worden in tijd en aantal views.